PUBLIUS OVIDIUS NASO

Biografie
Aşa cum scrie el însuşi în Tristia IV 10,
Ovidiu s-a născut la
20 martie 43 î.Hr. în oraşul Sulmo (astăzi: Sulmona), situat în Italia de mijloc, la aprox. 140 km depărtare de Roma. Tatăl său aparţinea nobilimii şi-l destinase funcţiilor publice. După un scurt studiu al retoricei, Ovidiu se dedică totuşi carierei artistice. Îşi completează cultura la Atena şi, împreună cu prietenul său, poetul Aemilius Macer, întreprinde o călătorie în Sicilia şi Asia Mică.
Întors la
Roma, intră în cercul literar condus de Messalla Corvinus şi duce o viaţă extravagantă lipsită de griji în mijlocul protipendadei romane. Operele lui sunt pe placul înaltei societăţi şi printre protectori se află însuşi împăratul Augustus. După moartea lui Horaţiu (8 î.Hr.), devine cel mai cunoscut şi apreciat poet din Roma.
În toamna anului
8 d.Hr., în timp ce poetul se afla pe insula Elba, în mod neaşteptat, fără o hotărîre prealabilă a Senatului, Augustus hotărăşte exilarea lui Ovidiu la Tomis, pe ţărmul îndepărtat al Mării Negre. Forma de exil la care a fost supus era relativ mai uşoară („relegatio”) şi nu cuprindea clauza aquae et ignis interdictio (în sensul de „proscris în afara legii”). Motivele exilului sunt până astăzi învăluite de mister. Ovidiu însuşi scria că motivul ar fi fost „carmen et error”, o poezie şi o greşeală.
Poezia încriminată este cu mare probabilitate Ars amatoria, care ar fi venit în contradicţie cu principiile morale stricte ale împăratului, deşi această operă fusese publicată cu câţiva ani mai înainte. În Tristia, Ovidiu se referă şi la faptul că „ar fi văzut ceva ce n-ar fi fost permis să vadă”. Cercetătorii sunt de părere că Ovidiu ar fi fost martorul scandaloaselor aventuri amoroase ale Juliei, nepoata lui Augustus.
Ovidiu a făcut numeroase încercări, prin scrisori trimise la Roma, să obţină graţia lui Augustus. Toate au rămas lipsite de succes, chiar după moartea lui Augustus, urmaşul său,
Tiberius, nu l-a rechemat la Roma.
Conform cronicei lui
Heronim, Ovidiu ar fi murit în anul 17 d.Hr. la Tomis, unde a fost şi înmormântat, dar această dată nu este sigură. Din poemul calendaristic Fasti, I, versurile 223-226, rezultă că în primăvara anului 18 d.Hr. poetul era încă în viaţă. Pentru piatra sa funerară, Ovidiu a compus - în parte patetic, în parte ironic - următorul text, în forma unei scrisori trimise soţiei sale (Tristia, III, 73-76):
„Hic ego qui iaceo tenerorum lusor amorumIngenio perii, Naso poeta meo.At tibi qui transis, ne sit grave quisquis amasti,Dicere: Nasonis molliter ossa cubent”.
În traducerea liberă a lui
Theodor Naum:
„Sub astă piatră zace Ovidiu, cântăreţulIubirilor gingaşe, răpus de-al său talent,O, tu, ce treci pe-aice, dac-ai iubit vreodată, Te roagă pentru dânsul: să-i fie somnul lin”.
Opera
Scrieri înainte de exil
Poeme de iubire
Amores - „Iubiri” (
23 î.Hr.-16 î.Hr.), în 3 cărţi cuprinzând 49 elegii.
Heroides sau Epistulae Heroidum - „Eroine” sau „Scrisori ale unor eroine” (
10 î.Hr.), 18 scrisori fictive de dragoste ale unor personagii feminine mitice adresate bărbaţilor iubiţi, de ex. Ariadna către Theseu, Didona către Enea, Medeea către Jason etc.
Ars amandi - „Arta iubirii” (
1 î.Hr.), poem erotico-didactic în 3 cărţi (două adresate bărbaţilor şi una adresată femeilor), cuprinzând „învăţăminte” privind arta seducţiei şi a dragostei.
Remedia amoris - „Remediile iubirii”, replică ironică la Ars amatoria, în care se recomandă amanţilor nefericiţi diverse mijloace pentru a scăpa de dragostea chinuitoare şi de urmările ei.
De medicamine faciei femineae - „Îngrijirea feţei feminine”, cu diferite mijloace cosmetice.
În aceste prime opere, Ovidiu continuă tradiţia poeziei elegiace romane de exaltare a sentimentului de dragoste, pregătită de
Catullus şi de neoterici în perioada republicană şi dezvoltată de Sextus Propertius şi Albius Tibullus în epoca lui Augustus. Sentimentul de dragoste este tratat în maniera elegiei erotice alexandrine. Poetul cântă iubirea efemeră, uşoară, după cum însuşi se autodefineşte tenerorum lusor amorum („cântăreţul glumeţ a dragostei uşoare”), dar şi dragostea nefericită, înşelată sau neîmpărtăşită, practicând o distanţare faţă de propriile sentimente.

Poeme mitologice
Phaenomena - Poem descriind diverse apariţii cereşti (s-au păstrat doar câteva fragmente)
Metamorfoze - „Metamorfozele”, 15 cărţi în hexametri cuprinzând 250 legende (un om sau o zeitate se transformă într-un animal, într-o plantă sau o constelaţie, în urma unor întâmplări deosebite), desfăşurate cronologic, de la formarea universului până la apoteoza lui Cezar, divinizat ca o constelaţie.
Fasti - „Sărbătorile” - calendar versificat al sărbătorilor romane, operă întreruptă prin exilul poetului (cuprinde doar lunile Ianuarie până la Iunie).
Tragedia Medeea, de mare renume în antichitate, s-a pierdut aproape în întregime.

Lirica din exil
Tristia - „Tristele”, în 5 cărţi
Epsitulae ex Ponto sau Pontica - „Scrisori de la Pontus Euxinus (Marea Neagră)” sau „Ponticele”, în patru cărţi.
Ambele opere sunt culegeri de elegii personale sub forma unor scrisori trimise din Tomis şi adresate lui Augustus, soţiei sau prietenilor cu rugămintea de a fi iertat şi de a i se permite revenirea la Roma. Ovidiu prezintă situaţia nefericită a propriei persoane, exprimarea directă a sentimentelor de durere şi de tristeţe provocate de dorul de Roma, de casă, de familie şi de prieteni.
Ovidiu a scris şi o operă în limba populaţiei locale (geţi, sciţi), care ar fi fost de mare importanţă pentru filologia limbii române dar care, din păcate, s-a pierdut.
Obs: In fotografie statuia poetului Ovidiu amplasata in Constanta in Piata care ii poarta si numele
Recomand cu placere operele sale, mai ales acelor care sunt sau se simt tineri.
Din limba latina cuvantul NASO (al treilea nume al lui Ovidiu) se poate traduce prin "nasos" (era calitatea reala a poetului).Pentru fiecare roman al treilea nume era o caracteristica pusa de ceilalti, un fel de porecla in zilele noastre.

Postare mai nouă Postare mai veche

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...