7 sfaturi atunci cand vrei sa te angajezi
Am primit foarte multe solicitări de genul: Aplic în fiecare zi la 50 de posturi și totuşi nimeni nu mă sună pentru interviu. De foarte multe ori problema este la cel care aplică, la CV sau la scrisoarea de intenţie. Posibilitatea de a aplica online este un avantaj pentru cel care caută un loc de muncă, dar și pentru cel care caută să angajeze.
Însă, puneţi-vă în pielea celui care recrutează. Acesta primeşte câteva sute de CV-uri şi trebuie să găsească angajatul perfect. Întrebarea este: Ce faci tu pentru a fi selectat? De ce te-ar alege pe tine? În cele mai multe cazuri aplicanţii urmează doi paşi simpli: (1) selectează Cv-ul şi (2) aleg una dintre scrisorile de intenţie care li s-ar potrivi şi apasă send. Nu este tocmai strategia potrivită, fiind una care nu prea îţi asigură şanse pentru a ajunge în faţa angajatorului. Îţi propun în acest articol câteva sfaturi, pe care, dacă le vei folosi, probabilitatea să-ţi găseşti jobul dorit va creşte considerabil.
Sfatul 1 – Aplică numai la joburile pentru care te consideri potrivit/ă
Renunţă la a mai trimite zeci sau sute de CV-uri pe zi. Este posibil ca într-o zi să te cheme cineva. Însă acesta este un demers cantitativ care la capitolul calitate nu-ţi oferă şanse foarte mari. Aplică numai la câteva joburi pe zi (3-4) şi urmează sfaturile de mai jos.
Sfatul 2 – Citeşte cu atenţie cerinţele şi atribuţiile postului
Cei mai mulţi dintre candidaţi omit această etapă sau trec superficial peste ea. Acesta este momentul în care afli dacă jobul respectiv ţi se potriveşte. Citeşte cerinţele cu atenţie şi analizează dacă îndeplineşti condiţiile minime. Pune-ţi câteva întrebări: Vreau acest job? Sunt potrivit/ă pentru el? Sunt calificat/ă pentru el? Dă-ţi aceste răspunsuri. Dacă răspunsul este negativ mai bine ai căuta alt job. Dacă răspunsul este afirmativ poţi trece la pasul următor.
Sfatul 3 – Caută informaţii despre companie
Acest caz este valabil în situaţia în care este publicat şi numele angajatorului. Companiile serioase de obicei publică și numele lor. Astfel, fă un scurt research şi află mai multe despre companie: domeniu de activitate, puncte de lucru, cifră de afaceri, valori ale companiei, etc. Află cât de multe lucruri sunt posibile. Asupra acestei etape trebuie să zăboveşti măcar câteva minute. Aceste informaţii sunt esenţiale şi îţi vor servi în paşii următori.
Sfatul 4 – Cum scrii scrisoarea de intenţie?
Scrisoarea de intenţie trebuie să o scrii tu, aceasta este ideea. Renunţă la a mai folosi o scrisoare tip. Aceste scrisori se văd imediat. De exemplu: Animată de dorinţa de a reuşi , am aplicat la acest job...... Mda, este un început bun, dar nu unul convingător. Probabil încă 50 de aplicanţi folosesc această expresie. Evită pe cât de mult folosirea acestor şabloane. Ca angajator nu-ţi comunică nimic o scrisoare de intenţie care nu spune nimic. Dar ai putea spune: Da, dar spune multe, este o scrisoare pozitivă. Nu-i de ajuns, acest lucru nu te ajută, ba chiar te încurcă de cele mai multe ori.
Ştiu, probabil găseşti un model pe internet şi este posibil chiar să ţi se potrivească. Vrei acel job pentru care aplici? Îl vrei cu adevărat? Trebuie să faci mai mult. Întrebarea este: Atunci ce scriu în ea dacă nu expresii și fraze care sună frumos? Scrisoarea de intenţie trebuie să vorbească despre tine şi despre jobul la care aplici într-un mod personal. Altă expresie standard care nu prea te ajută: Mă consider candidatul ideal pentru postul oferit de compania dumneavoastră. Şi această expresie sună frumos, însă tot nu este una personalizată. Ce înseamnă de fapt personalizat? Însemnă mult mai multe lucruri printre care enumăr:
- în scrisoarea de intenţie trebuie să menţionezi numele companiei de câteva ori;
- în scrisoare de intenţie trebuie să se înţeleagă că ai înţeles cerinţele postului (cu exemplificări);
- din scrisoarea de intenţie trebuie să reiasă că ştii câteva lucruri despre companie (nu doar să spui că ştii, ci spune CE ANUME ŞTII);
- în scrisoarea de intenţie trebuie să faci conexiunea clară între pregătirea ta şi cerinţele postului (nu la modul general, ci explicit, cu enumerări eventual)
- în scrisoarea de intenţie trebuie să enumeri abilităţile tale cheie şi să spui că pot fi folosite - pentru îndeplinirea atribuţiilor X şi Y enumerate în anunţ.
- din scrisoarea de intenţie trebuie să reiasă că ştii să faci lucrurile enumerate în anunţ; este bună şi „dorinţa de a învăţa”, însă angajatorul este interesat în primul rând de ce ştii să faci, nu de ceea ce ai putea învăţa în viitor.
- în cazul în care eşti student sau proaspăt absolvent, evită să începi scrisoarea de intenţie cu proaspăt absolvent al Facultăţii X şi încearcă o înlocuire cu „sunt calificat în ...”
- în final trage o concluzie privind programarea la un interviu, spunându-i de ce te-ar putea chema și de ce meriţi tu o programare la un interviu. Aici foloseşti punctele tale forte conectate la nevoia angajatorului. Găseşte acel motiv cheie care l-ar determina să te cheme. Dacă nu-l găseşti ai o mare problemă care nu mai ţine de scrisoarea de intenţie, ci de abilităţile şi calificările tale, iar aici numai tu te poţi ajuta sau un coach.
Poţi acum să te plângi că este prea greu sau că este prea mult efort la mijloc. Poţi însă să te mobilizezi. Ai dreptate, este un efort, însă întrebarea este următoarea: Vrei acel job sau nu? Dacă nu eşti dispus/ă să acorzi o atenţie specială aplicării, eu personal, nu văd de ce angajatorul ar acorda atenţie citirii unui şablon. Până la urmă este fiecăruia.
Sfatul 5 – Trimiterea CV-ului
La fel ca şi în cazul scrisorii de intenţie şi aici poţi face câteva lucruri în plus. Caută realizările şi responsabilităţile pe care le-ai avut în trecut şi trece-le în CV. Este ideal când aceste responsabilităţi coincid cât mai mult cu cerinţele postului. Strategia este aceeaşi ca şi în cazul scrisorii de intenţie, anume personalizarea.
Sfatul 6 – Completarea mini interviului
După cum ştiţi, multe anunţuri sunt însoţite de întrebări la care trebuie să răspundeţi. Acelaşi sfat vi-l dau şi aici, anume să personalizaţi. Încă un aspect asupra căruia vreau să atrag atenţia: păstraţi o doză de modestie în completarea lui. De exemplu, dacă sunteţi puşi să enumeraţi puncte slabe, evitaţi expresiile tipizate transformate în pozitiv cum ar fi: „prea perseverent”. Lipsa prea mare de modestie poate deranja fiind catalogată drept îngâmfare nemăsurată, lucru care nu te va avantaja.
Sfatul 7 – Send şi PostSend
După cei dai send aplicaţiei încercă să afli când se face recrutarea. Cine se ocupă? Când sunt programările? Caută şi emailul de pe site, preferabil de la resurse umane. Poţi trimite un email în care să te prezinţi să spui că ai aplicat şi vrei să afli când vor fi programările, în speranţa că vei fi chemat/ă. Poţi să alegi la un moment dat şi să suni. Aceasta va fi o dovadă pentru un angajator că tu chiar îţi doreşti acel job. Insistă puţin, nu te costă mare lucru.
Sper că vei fi chemat/ă la un interviu. Aplicând sfaturile de mai sus vei avea considerabil şanse mai mari. Nici o strategie de căutare nu este garantată, mai ales că se poate întâmpla la capătul celălalt să nu ai de-a face cu un profesionist. Gândeşte-te însă că alţi candidaţi aplică deja strategiile enumerate mai sus. Ce şanse ai în faţa unui asemenea candidat? Tu să fii angajatorul, pe cine ai programa la un interviu? Ai şanse foarte mici. Chiar şi dacă primeşti un refuz, manifestă-ţi sincera dorinţă de lucra cu acea companie şi întreabă când se estimează că o să mai apară un post similar.
Angajarea a devenit în această perioadă un demers mult mai complicat. O să scriu un viitor articol şi despre cum trebuie să te prezinţi la un interviu pentru că acesta este de asemenea un pas foarte important. Este importantă calificarea, pregătirea şi competenţa. Trebuie însă să ambalezi frumos şi să personalizezi aceste lucruri. Sunt sigur că ia ceva timp personalizarea, poţi încerca însă personalizarea drept alternativă şi şansele îţi vor creşte.
Reţine: nu câştigă cel mai puternic, ci acela care se adaptează mai bine!
Mult succes în găsirea jobului dorit!
Marian Rujoiu
http://www.traininguri.ro
Postare mai nouă Postare mai veche